خضری به خانه ای که در آن فردای ایران…

خضری به خانه ای که در آن فردای ایران…

 

در حاشیه اجرای نمایش خانه متروک در پلاتو استاد صغیری

شبانگاه ۹ آذر۹۷ به دعوت دوست فرهیخته‌ام حسین دریازاده برای دیدن نمایش«خانه متروک» به کارگردانی غلامرضا خضری به پلاتو استاد صغیری رفتیم
.
پلاتو جای سوزن انداختن نبود. افرادی بلیط را اینترنتی خرید کرده بودند. برخی هم ورودی پلاتو، بلیط تهیه می کردند. طبق معمول گنجایش پلاتو کم بود. بعد از تهیه بلیط، به زحمت توانستیم پایین سکوها جایی را برای نشستن پیدا کنیم.

پیش از آغاز نمایش، خضری – کارگردان – گفت: تماشاگران در حین اجرای نمایش، چیپس و پفک نخورند. پچ پچ نکنند و تلفن‌های همراه را خاموش کنند. هشدارهایی که به گفته خضری، هیچ وقت هم رعایت نمی شد!!! غلامرضا خضری بر پایه سنتی چند ساله، امسال هم بعد از ۸ تا۹ ماه تمرین، به مدت ۹ شب نمایش خود را بر روی صحنه برد. این بار با ژانر وحشت و پرداختن به آسیب های اجتماعی که جامعه امروز ما را درنوردیده است.

به هر ترتیب نمایش آغاز شد.

صحنه نمایش، خاموش و روشن می شد و با رفتن به هر قسمت، بازیگران با چرخ زدن در صحنه و گفتگوهای گوناگون به صحنه جلوه ای دیگر می دادند.

صحنه هایی وحشتناک و رقت انگیز از هیاهویی خاموش در یک خانه متروک، در دل یک شب سرد پاییزی در پلاتوی استاد صغیری، که با جیغ زدن های گاه و بیگاه بازیگران و خشونت های ارائه شده، تصویری زنده از جامعه ای خاموش و بی صدا؛ اما در درون پرهیاهو را به تصویر می کشید. نشانه های کبودی و سوختگی بر روی بدن بازیگران نمایش، در واقع آثار خشونت در جامعه ما را نشان می‌داد که در زیر پوسته شهر هر روز، آن را در مطبوعات شاهد هستیم.

خضری در این نمایش از دردها و واقعیت ها، از خشونت بر زنان و کودکان، بدرفتاری های جامعه با زنان و خیانت‌ها به اقشار آسیب پذیر  گفت و خواستار حمایت و همراهی بیشتر با آنان با استفاده از ابزار هنر شد. در پایان نمایش خضری از میهمانان ویژه نمایش قدردانی کرد. خورشیدی معاون سیاسی استانداری و برزگر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر میهمانان ویژه بودند. او بابت حمایت های استانداری برای اجرای نمایشش سپاسگزاری کرد و از نیاز به حمایت بیشتر مسئولان از اهالی هنر گفت.

خضری گفت: در کشور ما مثل همه کشورها مسائل زیادی رخ می دهد و مسئولان نباید سر خود را زیر برف کنند. او گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی با استفاده از ابزار هنر می شود کارهای بزرگی انجام داد. خضری از اینکه صریح و رک حرف زد عذرخواهی کرد! او خطاب به مسئولان ادامه داد: اگر هوای ما را نداشته باشید ما هم هوای شما را نخواهیم داشت. در واقع این حرف هنرمند بوشهری، هشداری بود برای مسئولان که بی توجهی به اهالی فرهنگ و هنر باعث ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و مسئولان و کاهش اعتماد ملی می شود و باید کاری کنید.

در ادامه خورشیدی معاون سیاسی استاندار در کنار خضری قرار گرفت.
او گفت با دیدن این نمایش نیاز است بیشتر به هم محبت کنیم.

خضری آرام به او گفت: که دروغ نگوییم. خورشیدی با لبخندی گفت اگر محبت باشد دروغ رخت بر می بندد. سپس توسلی عضو شورای شهر هم از کلنگ زنی تالار شهر گفت و قول هایی داد. نمایش تمام شد.

با حضور جهانشیر یاراحمدی از بازیگران تقدیر شد.

خضری به خانه اش رفت و  تماشاگران به خانه هایشان رفتند.

خضری اما از خانه متروک به کجا می رود؟ او به خانه ای که در آن فردای ایران و ایرانی را خواهد ساخت، می اندیشد. اما دلش می‌خواهد آن خانه متروک نباشد! به این فکر می کند که چطور وفا و صفا را بدور از هر گونه جفا، به خانه های ایرانیان برگرداند.

 

 

دیدگاه شما، قوت قلب ما

شما میتوانید با نظرات ارزشمندتان در به اون رساندن کلاغ‌ها
سهیم باشید!