پروک، جشنواره تئاتر کارگاهی، به منظور ارتقای سطح کیفیت نمایش های تئاتر و ترویج هنر تئاتر در جامعه، در دومین دوره خود، با حضور هنرمندان و علاقمندان به هنر تئاتر، در تاریخ ۷ تا ۹ خردادماه سال جاری، با موفقیت توسط گروه هنری کلاغ ها و فرهنگسرا رمضان امیری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد. در این دوره، ۹ نمایش با برداشتی آزاد از آثار نویسنده برجسته ویلیام شکسپیر به صحنه رفتند که هنرمندان با استعداد، با اجرای آثاری چشمگیر، نشان دادند که هنر تئاتر در بوشهر و ایران نیز دارای پتانسیل بسیاری است.
آثار شکسپیر به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان تئاتر در دنیا، همواره مورد توجه واقعهگرایان و منتقدان قرار گرفته است. او با توجه به مفهومی که از شخصیتها و روابط انسانی داشت، توانست تئاتر را به یکی از بزرگترین هنرهای دنیا تبدیل کند. شکسپیر با بهرهگیری از تکنیکهای نوین و بازسازیهای خلاقانه، نمایشنامههایی بسیار برجسته و نفوذگری را خلق کرد که تا به امروز نیز مورد توجه و علاقه طرفداران تئاتر قرار دارند.
غلامرضا خضری، بهعنوان سردبیر جشنواره، دغدغهی اصلی خود را به ترویج هنر و فرهنگ اختصاص داده است با ارائهی فرصتهایی برای معرفی نوآوریها و خلاقیتهای در حوزهی تئاتر، سعی میکند تا با ایجاد رقابت سالم و سازنده، به بهبود و پیشرفت دائمی در این حوزه کمک کند. او با تلاش برای ارتقای سطح تئاتر در بوشهر و ایران، نقش مؤثری در ترویج و توسعهی این هنر دارد.
در این جشنواره، نمایش های گمشده در سایه (مکبث)، کابوس های نیمه شبانه (رویای نیمه شب تابستان)، روابط عمومی و کلئوپاترا (کلئوپاترا)، لیرشاه (شاه لیر)، معرکه ای برای کشتن دانکن (مکبث)، زهام (طوفان)، ملودی خشن (اتللو)، مجنون (هملت)، صحنه آخر (اتلو) اجرا شدند. بازیگران با بهرهگیری از تکنیک های مدرن و بازسازی های خلاقانه، توانستند خلقی بی نظیر و بی پایان را به روی صحنه بیاورند که علاوه بر سرگرمی و تفریح، موجب ارتقای سطح فرهنگ و هنر در جامعه می شد.
همچنین، شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر کارگاهی پروک با بازسازی و بازنویسی آثار شکسپیر، تلاش کردند تا نمایشنامه های او را با توجه به شرایط واقعی جامعه امروز، تجدید نظر کنند و آنها را به یک سبک جدید و خلاقانه تبدیل کنند. این تلاش ها منجر به اجرایی شدن نمایش هایی بسیار خلاقانه و برجسته شد که توانستند همچنان با احترام به آثار اصلی شکسپیر، ایده ها و ارزش های جدیدی را به آنها اضافه کنند.
به عنوان مثال، نمایش "کابوس های نیمه شبانه" به کارگردانی ساحل صالحی، یک اقتباس جذاب و خلاقانه از رویای نیمه شب تابستان است که در قالبی فانتزی و جادویی برای تماشاگران ارائه شده است. تماشاگران در این نمایش، با دنیایی از جادو، هیجان و رمانتیسم مواجه می شوند. بازیگران با استفاده از لباس ها و گریم های جذاب و البته نقش آفرینی خود بر روی صحنه برای تماشاگران دنیایی جادویی و شگفت انگیزی را به تصویر می کشند.
نمایش "کابوس های نیمه شبانه" با نورپردازی خاص، موزیک و صداگذاری عالی جلوه های بصری خیره کننده ای را برای تماشاگران فراهم می کند و توانسته بخشی از جذابیت و زیبایی رویای نیمه شب تابستان را به تصویر بکشد و بازتابی از دنیای شگفت انگیز پری ها را برای تماشاگران خود به نمایش بگذارد.
همچنین نمایش روابط عمومی و کلئوپاترا ، به کارگردانی سید امیرسالار حمیدی، با استفاده از تکنیک های نوین و بازسازی های خلاقانه، توانست نگاهی جدید و آوانگارد به داستان مارک آنتونیوس و کلئوپاترا و ژولیوس سزار ارائه دهد. در این نمایش، بازیگران با بهره گیری از موسیقی، ویدئو آرت، نورپردازی و تکنولوژی های جدید، توانستند داستان عاشقانه و نزاع بین آنها را به یک تجربه چشمگیر، جذاب و متفاوت تبدیل کنند که علاوه بر سرگرمی، به تامل و تفکر فراوان همراه است.
و یا در نمایش "لیرشاه" به کارگردانی فاطمه پورمحمد، یک اقتباس جذاب و خلاقانه از "شاه لیر" شکسپیر است که با تغییر سبک از تراژیک به کمدی به روی صحنه رفته است. در این نمایش، داستان شاه لیر با دید کمدی به تصویر کشیده شده و بازیگران با بازی خلاقانه خود، به تماشاگران فرصتی را برای خنده و سرگرمی فراهم می کنند. بازیگران با ایجاد شخصیتهای جالب، شاه لیر را به یک کمدی تبدیل کرده و چشمانداز جدیدی از داستان شاه لیر را به تماشاگران ارائه میدهند.
در دومین جشنواره پروک، هیات داوران محترم این جشنواره شامل پنج نفر، که هر کدام از آنها به دلیل داشتن تجربه و شایستگی در حوزه تئاتر، ادبیات و فرهنگ مسئولیت داوری برای انتخاب برترین آثار این جشنواره را برعهده داشتند.
- جناب آقای علی ایزدجو
- جناب آقای رسول ایزدجو
- جناب آقای ابوالفضل شفیعی
- سرکار خانم معصومه ایزدجو
- سرکار خانم شقایق زنگویی
بعد از بررسی دقیق آثار و صحبت و تبادل نظر بین اعضای هیئت داوری، آثار برتر جشنواره به شرح زیر مشخص شدند:
در بخش بازیگری زن
مقام اول: رعنا غفاری (نمایش لیر شاه)
مقام دوم مشترک: ساحل صالحی (نمایش صحنه آخر) و ساناز محمودی (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
مقام سوم مشترک: زینب نجفی (نمایش گمشده در تاریکی) و فاطمه پورمحمد (نمایش مجنون)
تقدیر بازیگری زن
فاطمه مقیم (نمایش زها)
مرجان کوهیبارگاهی (نمایش لیرشاه)
در بخش بازیگری مرد
مقام اول: ارشیا خواجه (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
مقام دوم: امیرحسین یزدان پناه (نمایش لیرشاه)
مقام سوم: یوسف علیپور (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
تقدیر از بازیگری مرد
مبین نصاری (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
در بخش بازیگری نوجوان
تقدیر از مهسا تبرک (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
تقدیر از شایان مهرور (نمایش صحنه آخر)
در بخش کارگردانی
مقام اول: ساحل صالحی (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
مقام دوم: فاطمه پورمحمد (نمایش لیرشاه)
مقام سوم: نرجس سامری (نمایش ملودی خشن)
تقدیر از کارگردانی
علی عباسی (نمایش صحنه آخر)
امیرسالار حمیدی (نمایش روابط عمومی و کلئوپاترا)
در بخش نویسندگی
مقام اول: فاطمه پورمحمد (نمایش لیرشاه)
مقام دوم: ساحل صالحی (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
مقام سوم: علی عباسی (نمایش صحنه آخر)
در بخش طراحی نور
مقام برتر: ساحل صالحی (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
تقدیر از علی عباسی (نمایش صحنه آخر)
در بخش گریم
مقام برتر: ساحل صالحی (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
در بخش طراحی لباس
مقام برتر: فرشید لبخنده پور (نمایش کابوس های نیمه شبانه)
تقدیر از فاطمه پورمحمد (نمایش لیر شاه)
در بخش بروشور
مقام برتر: امیر سالار حمیدی (نمایش ملودی خشن)
در بخش موسیقی
مقام برتر: امیرسالار حمیدی (نمایش روابط عمومی و کلئوپاترا)
تقدیر از علی عباسی (نمایش صحنه آخر)
در بخش طراحی صحنه
مقام برتر: فاطمه پورمحمد (نمایش لیرشاه)
تقدیر از نرجس سامری (نمایش ملودی خشن)
در بخش بهترین طرح
مقام برتر: امیرسالار حمیدی (نمایش روابط عمومی و کلئوپاترا)
تقدیر از فاطمه پورمحمد (نمایش لیرشاه)
نمایش برتر جشنواره
کابوس های نیمه شبانه به کارگردانی و نویسندگی ساحل صالحی
با اتمام جشنواره، تمامی برندگان این جشنواره تقدیر و تشکر شدند و جوایز خود را دریافت کردند. دوباره برای همهی علاقهمندان به تئاتر تبریک میگوییم و امیدواریم که این جشنواره، موجب ترویج هنر تئاتر و ایجاد نوآوری و خلاقیت در این حوزه شود.
با توجه به موفقیت دومین دوره جشنواره پروک، انتظار میرود در دورههای بعدی، هنرمندان با بهره گیری از تجربیات خود، نمایش هایی خلاقانه و برجسته را به روی صحنه بیاورند و پتانسیل های هنری و تئاتری کشور را به بهرهمندی علاقهمندان عرضه کنند. به نظر میرسد با این اقدامات، هنر تئاتر در کشور ما به سطح بالاتری از توسعه و رشد دست پیدا کند و بتواند مانند همیشه، مخاطبان خود را به خود جذب کند.
دیدگاه شما، قوت قلب ما
شما میتوانید با نظرات ارزشمندتان در به اون رساندن کلاغها
سهیم باشید!
نظرات
نیلوفر احمدی
29 مهر 1402
درود بر تمام دوستدارانِ هُنر تئاتر روح زندگی و هنری مقدس است?